26 listopada 2025 09:27 | Aktualności
We wtorkowe popołudnie 25 listopada odbyła się szkolna debata poruszająca kwestie
posiadania telefonów komórkowych w szkole, sensu prac domowych, wyboru między filmem
a książką, sytuacji młodych w porównania do czasów pokolenia rodziców w wieku dzieci,
mundurków szkolnych, śmieciowego jedzenia, ingerencji nauczycieli w słownictwo uczniów
poza szkołą. Roli moderatora debaty podjęła się pani Agnieszka. W dyskusji uczestniczyli
ósmoklasiści: Julia, Alan, Amelia, siódmoklasiści: Marcel, Amelia, Kornel, szóstoklasistka
Lena i piątoklasistki: Emila, Marysia, Kornelia (zarówno strona propozycji, jak i opozycji), a
także mamy uczniów – Panie: Ewelina, Jolanta, Bernadetta, Aleksandra i Karolina (stała
strona opozycji). Usłyszeliśmy dwa odmienne stanowiska – obie strony przedstawiły silne,
racjonalne i poparte przykładami argumenty. Debata pokazała, że telefon może być zarówno
ważnym narzędziem edukacyjnym, jak i źródłem poważnych problemów psychicznych.
Uczniowie zaznaczyli, że są przeciążeni nauką, zadania domowe męczą i nie motywują –
zamiast utrwalać wiedzę, zabierają czas potrzebny na odpoczynek i rozwój pasji. Nie
przekonały ich argumenty podkreślające naukę organizacji czasu, systematyczności i
odpowiedzialności. Wartość czytania książek (rozwój wyobraźni, bogactwo słownictwa,
lepszej koncentracji, pogłębionej refleksji) przegrała z dynamicznym i emocjonalnym
przekazem wielozmysłowego odbioru dzieła filmowego. Życie współczesnej młodzieży w
porównaniu do doświadczeń rodziców pomimo ogromnego wsparcia technologicznego i
lepszych warunków, wcale nie oznacza łatwiejszej przyszłości. Największego podziału wśród
uczniów dokonała kwestia noszenia mundurków – niektórzy cieszyli się, że jednolity strój
nikogo nie wyróżnia, ułatwia codzienny wybór, podkreśla wspólnotę i poczucie
przynależności do miejsca, inni zauważali brak swobody i ograniczenie wolności. Zakaz
rozpowszechniania przetworzonych produktów wpisuje się w profilaktykę zdrowego jedzenia
i roli właściwych nawyków żywieniowych. Dyskutujący są świadomi, że szkoła wspiera
naukę świadomego wyboru, ale wprowadzanie zakazu sięgania po śmieciowe jedzenie nie
sprzyja kształtowaniu dobrych nawyków żywieniowych. Debatę zakończyły kwestie
językowe. Nauczyciele kształtują odpowiednie postawy swoich wychowanków, dlatego
muszą interweniować w przypadku naruszania poprawności języka, który stanowi narzędzie
komunikacji i osobistej kultury. Młodzież powielając słownictwo wulgarne czy obraźliwe,
narusza dobro innych osób. Nauczyciel, interweniując, chroni przed negatywnymi wzorcami.
Debata pokazała, że nasi uczniowie potrafią kontrolować emocje, odpowiednio reagują na
argumenty przeciwnika, szanują odmienne zdanie, a przede wszystkim dbają o kulturę
wypowiedzi. Mamom dziękujemy za wnikliwe argumenty, uczestniczenie w debacie z
poszanowaniem zasad kultury i wspieraniem nauczycieli w nauce krytycznego i
wielostronnego myślenia.