14 czerwca 2019 21:18 | Aktualności
10 VI 2019 r. gościliśmy z Teatru „Kurtyna” z Krakowa dwoje aktorów, którzy wystawili dla uczniów z klas IV-VIII spektakl pt. „Moja historia”.
Życie bohatera spektaklu, kilkunastoletniego Michała, jest z pozoru ustabilizowane i ułożone podług następujących reguł: w szkole jest przeciętnym, wręcz anonimowym uczniem, wyróżniającym się jedynie niechętnym, niepozbawionym agresji stosunkiem do otaczającej go rzeczywistości, złożonej z wymagających i czujnych nauczycieli oraz kolegów i koleżanek, którzy w niezrozumiały dla niego sposób czerpią satysfakcję z uczestnictwa w procesie edukacji, znajdując dziwne dla głównego bohatera upodobanie w poszanowaniu norm współżycia społecznego. W domu, przy ekranie komputera, Michał staje się Mikaelem Robocompem, nieustraszonym i bezbłędnym strategiem internetowych bitew i gier, posiadającym niezliczone tłumy wirtualnych przyjaciół, którzy odnoszą się do niego z szacunkiem i podziwem, hojnie sypiąc laikami i polubieniami. Jednak pewnego dnia spokojna egzystencja Michała, ucznia 5 klasy Szkoły Podstawowej, zostaje zakłócona fatalnym zbiegiem dwóch okoliczności. Michał jest zmuszony napisać test z historii, i co gorsze, odczuwa przemożną chęć zwrócenia na siebie uwagi u Asi, jednej z najlepszych uczennic szkoły.
„Moja historia” jest spektaklem poruszającym ciągle aktualne problemy w procesie budowania poczucia własnej wartości młodych, kilkunastoletnich ludzi, którzy poddani naturalnej presji środowiska próbują radzić sobie z problemami dojrzewania. Wymogi współczesności i radykalnie zwiększające się tempo życia społecznego stają się dla wielu z nich pułapkami, w których tracąc poczucie własnej tożsamości i podmiotowości, zaprzepaszczają szanse na prawidłowy rozwój i wchodzą na niebezpieczną ścieżkę kompensowania używkami i uzależnieniami niezrealizowanej potrzeby akceptacji.
Motywem przewodnim tej pełnej uroczego humoru komedii sytuacyjnej jest nie tylko opisywanie skutków tego niepokojącego procesu. Twórcy przedstawienia skupiają się przede wszystkim na prezentacji mechanizmów i procesów, będących zalążkiem w powstawaniu problemów i zagrożeń dotykających młodych ludzi oraz na promowaniu postaw aktywnych, dynamicznie radzących sobie z przeciwnościami. Główny bohater spektaklu podejmuje wyzwania i zaczyna dążyć do realizacji słusznych celów w świecie realnym, akceptując stawiane wyzwania i pracowicie odbudowując poczucie swojej tożsamości i miejsce w grupie życzliwych mu: rodziców, nauczycieli, przyjaciół.